Come Back
-
Fraværslister gennemgås af leder
Vejledning:
- Skoleleder gennemgår alle elevers fravær minimum en gang hver måned. Fraværslister hentes i skolens administrationssystem
- Skoleleder kontakter forældre ved ulovligt fravær på 10%
- Skoleleder taler med klassens lærere om de elever, der har bekymrende fravær jf. BRKs politik om fravær
- mindst 5 sammenhængende fraværsdage,
- 7 dage i en periode på 20 skoledage
- eller 15 dage i en periode på 60 skoledage
- Herudover skal en lærer, der er bekymret for en elevs fravær altid drøfte dette med skoleledere
- Det anbefales at anvende de alarmlister der findes i TEA
-
Dialog mellem lærer og elev
Dialog med eleven indledes afhængigt af elevens alder
Vejledning:
- Lærer tager kontakt med de elever, der er aftalt med skoleleder
- Lærer taler med elev om det registrerede fravær og lytter til elevens begrundelse for fraværet
- Lærer orienterer elev om, at lærer vil tale med hjemmet samt skoleleder om fraværet
-
Dialog mellem skoleleder og lærer
Dialog mellem skoleleder og lærer
Bekymrende fravær konstateresVejledning:
- Lærer orienterer skoleleder om dialogen med elev
- Lærer og skoleleder vurderer ud fra kendskab til elev samt dialog med elev om fraværet er bekymrende
-
Hjemmet kontaktes
Lærer kontakter hjemmet indenfor en uge
Aftale indgåsVejledning:
- Lærer kontakter hjemmet og orienterer om det bekymrende fravær og lytter til hjemmets begrundelse for fraværet
- Der indgås aftale med hjemmet om fremtidigt fremmøde (husk deadline for, hvornår der følges op og af hvem)
- Aftalen skal være målbar og der skal straks kunne måles et resultat
- Der aftales opfølgning efter 4 uger
-
Aftaler overholdes
Fravær ophører
Vejledning:
- Aftalen, der er indgået med hjemmet, overholdes
- Fravær ophører, kan være forskellig fra 100% fremmøde til undervisning. Da der kan være indgået aftaler, som ikke påkræver fremmøde til undervisning. Hvis disse aftaler overholdes ophører fraværet. På sigt arbejdes der på, at eleven vender tilbage til undervisningen på fuld tid.
- Ved aftale om delvis tilstedeværelse registreres fravær som lovligt fravær
-
Aftaler overholdes ikke efter 1 uge
Mødeindkaldelse
Der indkaldes hurtigst muligt til møde med elev, forældre, lærer, eventuelt skoleleder og eksterne aktørerVejledning:
- 1 uge efter, at aftalen er indgået med hjemmet konstaterer lærer eventuelt sammen med skoleleder, at aftalen ikke er overholdt
- Lærer indkalder hurtigst muligt elev, forældre og eventuelt skoleleder, skolerådgiver samt eksterne aktører til møde (brug Ressourcelandskabet til at vurdere, hvem der er relevante aktører i forhold til dette møde)
-
Møde afholdes
Første møde, hvor handleplan med milepæle udfærdiges
Tilbagemelding til skoleleder, hvis denne ikke deltager i mødetVejledning:
- Benyt Come Back Aftaleskema - det udfyldte aftaleskema journaliseres i KMD sag
- Årsag til fravær kortlægges
- Handleplan med milepæle laves
- Benyt eventuelt muligheder i Muligheder og aktører
- Aftale tidspunkt for opfølgning
-
Aftaler overholdes
Fravær ophører
Vejledning:
- Aftalen, der er indgået på mødet overholdes
- Fravær ophører, kan være forskellig fra 100% fremmøde til undervisning. Da der kan være indgået aftaler, som ikke påkræver fremmøde til undervisning. Hvis disse aftaler overholdes ophører fraværet. På sigt arbejdes der på, at eleven vender tilbage til undervisningen på fuld tid.
-
Handleplan holder ikke efter 1 uge
Ny mødeindkaldelse
Sagen drøftes eventuelt på Tværfagligt Koordineringsmøde jfr. RessourcelandskabetVejledning:
- Ressourcelandskabet
- 1 uge efter mødet følger lærer og skoleleder sammen op på mødet og konstaterer, at aftalen ikke overholdes
- Skoleleder indkalder til nyt møde, hvor elev, forældre, lærer, skoleleder og eventuelt eksterne aktører deltager – for eksempel Tværfagligt Koordineringsmøde
-
Forældre udebliver
Ny mødeindkaldelse
Skoleleder indkalder til nyt møde hurtigst muligtVejledning:
- Forældre udebliver fra første møde, der er indkaldt af lærer
- Skoleleder indkalder hurtigst muligt til nyt møde, hvor skoleleder deltager
-
Opfølgende møde afholdes
Andet møde afholdes, hvor handleplan med milepæles laves
Skoleleder, lærer og eventuelt familierådgiver og andre eksterne aktører (Ressourcelandskabet) deltagerVejledning:
- Ressourcelandskabet
- Benyt Come Back Aftaleskema - det udfyldte aftaleskema journaliseres i KMD sag
- Handleplan med milepæle laves
- Benyt eventuelt muligheder i Muligheder og aktører
- Aftale tidspunkt for opfølgning
-
Aftaler overholdes
Fravær ophører
Vejledning:
- Aftalen, der er indgået på mødet, overholdes
- Fravær ophører, kan være forskellig fra 100% fremmøde til undervisning. Da der kan være indgået aftaler, som ikke påkræver fremmøde til undervisning. Hvis disse aftaler overholdes ophører fraværet. På sigt arbejdes der på, at eleven vender tilbage til undervisningen på fuld tid.
-
Handleplan holder ikke
Underretning overvejes efter dialog mellem:
skoleleder, lærer, familierådgiver og eventuelt andre relevante aktørerVejledning:
- 1 uge efter mødet følger lærer og skoleleder sammen op på mødet og konstaterer, at aftalen ikke overholdes
- Underretning overvejes i dialog mellem de fagprofessionelle
- Skoleleder laver underretning i samarbejde med skolerådgiver
-
Forældre udebliver
Underretning overvejes efter dialog mellem:
skoleleder, lærer, familierådgiver og eventuelt andre relevante aktørerVejledning:
- Forældre udebliver fra mødet, der er indkaldt af skoleleder
- Hvis det er første gang, at forældrene udebliver indkalder skoleleder snarest muligt til nyt møde
- Hvis det er anden gang, at forældre udebliver vurderer skoleleder i samarbjede med familierådgiver om der skal laves en underretning
- Udarbejdes der en underretning skal Det Gule Team/familierådgiveren med som afsender
-
Netværksmøde - Professionelt arbejdsmøde eventuelt §49 møde - Handleplan
Netværksmøde - Professionelt arbejdsmøde eventuelt §49 møde - Handleplan
Vejledning:
- Efter underretning følges myndighedsprocedure
-
Dokumenter
MULIGHEDER OG AKTØRER
Læs om skolernes egne tilbud og eksterne aktører her
Niveau 1 - Skolens egne muligheder
-
Skolens egen indsats
Ansatte:
Skolens ledelse
Dit eget team
Inklusionsvejleder
Ressourceperson
Eksempler:- Aftaler med forældre eller familie i øvrigt
- Aftaler med kammerater
- Aftaler med andre
- SFO medvirker ved løsning
- Målrettet skema
- Etablering af sygeundervisning
- Ungdomsskolen
Niveau 2 - Tilbud og Ressourcepersoner skolen kan trække på
-
Borgere indenfor integrationsperioden
Integrationsteamet i BRK arbejder med integration af borgere med anden etnisk baggrund. De kan kontaktes for råd og vejledning om børn og familier med anden etnisk baggrund i forhold til fx forståelse af forskellige kulturer, kontakt til forældre m.m.
-
BUSK
Rådgivning til institutioner, skoler, ansatte i kommunen, samt borgere/forældre ved mistanke om vold og seksuelle overgreb
Ansatte:
Centerchef
Leder af Myndighed
Leder af Dagtilbud
Sagsbehandlere
Psykologer
Leder af Pladsanvisningen
Konsulent (Skole, Fritid og Kultur)
Politiassistent
PolitikommissærBUSK er en rådgivningsgruppe, hvis formål er at opsamle viden og koordinere indsatsen i forskellige instanser samt at rådgive og vejlede institutioner, skoler, ansatte i kommunen samt borgere/ forældre ved mistanke om vold og overgreb.
BRKs beredskabsplan findes på brk.dk og understøttes af en inspirationsguide.
Alle enheder der arbejder med børn og unge skal udpege en ressourceperson der sammen med lederen er ansvarlig for,at udbrede kendskabet til beredskabet og tage dette op til dialog minimum to gange om året. Det er også en del af introduktionen for nyansatte.
Har du som borger viden eller mistanke om at et barn eller ung udsættes for overgreb har du pligt til at handle jf. Sel.§ 154.
Offentlige ansatte og personer der udfører offentligt erhverv har udvidet/ skærpet underretningspligt jf. Sel.§ 153.
På kommunens hjemmeside under ”børn, unge, familie” får man som borger vejledning og rådgivning ,i hvordan man handler hvis man har viden eller mistanke om, at et barn eller ung under 18 år udsættes for overgreb, vanrøgt eller nedværdigende behandling.
-
Det Gule Team - 0-18år
Dr. Kabells Vej 10
3700 Rønne
Ansatte:Leder
Familierådgivere i skole og dagtilbud
Gadeplansmedarbejdere
SSP konsulent
Det gule team arbejder efter Servicelovens §11.Det er en forebyggelsesparagraf som åbner mulighed for at tilbyde familierelaterede indsatser samt deltagelse i netværks- og samtalegrupper. Indsatsen kan foregå uden, forud for, under eller efterfølgende en børnefaglig undersøgelse( §50).
Det gule team skal primært at styrke indsatsen for de børn og familier, der ikke er i målgruppe for en foranstaltning - de gule børn efter børnelinealen. Der er tale om en tidlig indsats for børn i mistrivsel.
En anden vigtig opgave er at arbejde understøttende i undersøgelsesfasen, samt at sikre brobygning til primærområdet.
Alle institutioner/dagpleje og skoler har tilknyttet en fast skoledagtilbudsrådgiver.
Indsats kan f.eks. være:
- Hjemmebesøg og rådgivning/samtaler med elev eller forældre, også længerevarende forløb.
- Tværfagligt/koordinerende arbejde mellem dagtilbud/ skole,elev og familie
- Samarbejde med sagsbehandler/dagtilbud/skole i konkrete sager.
- Vejledning om procedurer for sagsbehandling/forebyggende tiltag og støtte efter Servicelovens bestemmelser.
Gadeplansmedarbejdernes kerneydelse er gennem opsøgende arbejde og kontakt til børn og unge i det offentlige rum, at forebygge kriminalitet og rusmiddel misbrug.
SSP medarbejderen samarbejder med politiet, skoler og andre faggrupper. Kerneydelse er rådgivning, og aktivitetsdeltagelse, ansvarlig for afholdelse af forskellige tværfaglige møder.
-
Fritidspas
Bornholms Regionskommune giver gratis fritidspas til børn, unge og voksne, som ellers ikke har mulighed for at deltage i fritidsaktiviteter.
Hvis det bliver vurderet, at deltagelse i fritidsaktiviteter kunne være afgørende for trivsel og udvikling, kan man få tildelt et fritidspas. Et fritidspas giver mulighed for at deltage gratis i én specifik fritidsaktivitet, og betaler max. 1.000 kr. af kontingentet.Fagpersoner – f.eks. socialrådgivere, lærere, sundhedsplejersker og SSP-medarbejdere – kan indstille til et fritidspas til de børn og unge, hvor det fagligt vurderes, at de kan få gavn af at deltage i en fritidsaktivitet, som de ellers ikke ville have mulighed for.
Læs mere på brk.dk
-
PPR - Pædagogisk Psykologisk Rådgivning - 0-18år
Ullasvej 23
3700 RønneAnsatte:
Ledende psykolog
Psykologer
Kliniske socialpsykologer
Tale- hørekonsulenter
Skolekonsulenter
Læse- skrivekonsulentAt yde rådgivning og vejledning til forældre samt lærere, pædagoger og andre professionelle på børneområdet. Det kan være emner/områder som pædagogisk praksis, klassearbejde, børn hvis udvikling ikke går som forventet, faglige, sociale- eller følelsesmæssige vanskeligheder, tale/sproglige vanskeligheder, hørenedsættelser, vejledning om elevernes læse- og skriveudvikling,
PPR følger alle børn, der modtager specialundervisning eller specialpædagogisk bistand i skolevæsnet.
Specialpædagogisk bistand bevilliges på baggrund af en pædagogisk psykologisk vurdering ( PPV), der foretages af PPR.
I skolen er det som hovedregel skolelederen som kan indstille til en PPV.
PPRs arbejde er placeret inden for flere forskellige lovgivninger:
- Folkeskoleloven
- Sundhedsloven
Serviceloven
Socialpsykologerne arbejder efter Serviceloven, og deres opgaver er bestilt af Myndighed.
-
Spise- og Selvskade team - Rådgivning til fagprofessionelle
Ansatte:
Ledende psykolog
Spisekonsulent
Ungekonsulenter
Familiebehandlere
Sagsbehandlere
Sundhedsplejerske
PsykologSelvskadende adfærd kan komme til udtryk ved at volde fysisk skade på sig selv eller ved forskellige former for spiseforstyrrelser.
Indstilles af Visitationsudvalget gennem sagsbehandler på baggrund af en § 50 undersøgelse.
Hvis der efter indstilling til Visitationsudvalget besluttes en foranstaltning, er det teamet der udarbejder handleplan, foranstalter den og laver opfølgning.
Teamets medlemmer fungerer også som brobygning mellem barnets/ den unges udskrivning fra behandling til hjemgivelse.
Teamet kan vejlede fagprofessionelle omkring symptomer på selvskadende adfærd, hvis man som fagperson er bekymret for barnets/ den unges adfærd. Vedkommende får værktøjer til eventuelle yderligere iagttagelser af barnet/ den unge, samtale eller eventuelt vejledning om at underrette Myndighed.
Teamet kan også kontaktes for råd og vejledning. Se Støtte, indsats, rådgivning Spise- og selvskadeteam (brk.dk)
-
Sundhedsplejen - 0-16 år
Ullasvej 23
3700 RønneAnsatte:
Ledende sundhedsplejerske
SundhedsplejeskerSundhedsplejen er et tilbud til børnefamilier, børn og unge.
Sundhedsplejen tilbyder hjemmebesøg hos småbørnsfamilier før og efter fødslen, mødregrupper og gruppeaktiviteter. Vejledning/ samtale om f.eks. amning, barnets behov, tilknytning, opdragelse, søskenderelationer o.a. Følger barnet til 1-1½ års alderen med faste besøg, der er mulighed for behovs besøg herefter.
Sundhedsplejen tilbyder ind- og udskolingsundersøgelse samt tre andre regelmæssige undersøgelser og sundhedsorienterede samtaler, som er tilpasset barnets alder og klassetrin, f.eks. trivsel, venner, kostvaner, søvn, motion, fritidsaktiviteter, kropsbevidsthed mobning, jalousi. Derudover tilbydes samtale med børn/ unge ved særlige behov.
Rådgivning til personale om navngivne børn efter forudgående aftale med forældre.
-
Ungerådgivningen - Unge under 30 år med et skadeligt forbrug
Ansatte:
Delt lederskab mellem Misbrugsområdet og Ungeporten
UngerådgivereUngerådgivningens primære målgruppe er unge under 30 år, der er i gang med en uddannelse eller er i gang med en uddannelsesfremmende aktivitet og som har et problematisk forbrug af stoffer eller alkohol. Målgruppen er også forældre og fagfolk.
Tilbuddet til unge:
Samtaler individuelt eller i grupper. Hvor der er fokus på det der fylder og på det den unge har brug for.
Tilbuddet til forældre er sparring i grupper.
Tilbuddet til fagfolk:
Sparring vedrørende konkret udfordringer i forhold til en ung.
Rådgivning i at tage en indledende og motiverende samtale med de unge med henblik på at bygge bro til ungerådgivningen
Kontakt:Facebook Ungerådgivningen Bornholm
Ring til Ungerådgivningen på telefon nr. 56927520 eller 56927519
Læs mere her
-
UU Bornholm - Elever i 7.-10. klasse
Merkurvej 10
3700 Rønnewww.uub.dk
uub@brk.dk
Ansatte:
Teamleder i Ungeporten
Vejledningsfaglig koordinator
UddannelsesvejledereUUs muligheder for tilbud til elever i 7.-10. klasse med bekymrende fravær:
Praktik, der kan etableres som
- Længerevarende praktik i op til 13 uger
- Enkelte uger
- Enkelte dag(e) hver uge
- Nogle timer formiddag/eftermiddag
-
Åben anonym rådgivning - 0-18 år
Åben anonym rådgivning er et tilbud til familier samt børn og unge, der har brug for en håndsrækning til at komme videre i deres udvikling.
Alle kan henvende til på telefon 56 92 40 99 eller anonym.rådgivning@brk.dk
Niveau 3: Tilbud uden for BRK
-
Barnets Blå Hus - 0-13 år
Dr. Kabells vej 24A
3700 Rønne
http://www.barnetsblaahus.dk/bornholm
Barnets Blå Hus er for børn fra 0 til 13 år, som har forældre med et stof- eller alkoholmisbrug, og deres familier
-
BUA - 0-18 år
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Ambulatorium Bornholm
Afsnit B377
Sygehusvej 16
3700 Rønne
rhp-B377@regionh.dk
Børn og unge i alderen 0-18 år med alle former for psykiatriske lidelser og forstyrrelser af en sådan art eller sværhedsgrad, at de ikke lader sig undersøge og behandle hos egen læge, via hjemkommunens tilbud eller i PPR-regi.
Ambulatoriet modtager kun patienter, der er visiteret via Bispebjergs centrale visitation
-
Familieretshuset - Tilbud til børn i brudte familier og forældrene
Se mere her for aktuelle tilbud og muligheder
-
TUBA - Unge under 30 år
Snellemark 51, 2.
3700 Rønnewww.tuba.dk
bornholm@tuba.dk
TUBA er en terapeutisk rådgivning for unge opvokset i en familie med alkoholproblemer
-
VISO – Socialstyrelsen Rådgivning til fagfolk
VISO tilbyder gratis rådgivning fra nogle af landets dygtigste specialister inden for det sociale område og på specialundervisningsområdet.
VISO er et tilbud til dig som fagperson i de sager, hvor du har brug for sparring, supplerende viden og rådgivning i forhold til at give borgeren den rette hjælp.
VISOs specialrådgivning er vejledende. VISO kan fx rådgive om, hvordan en faglig indsats kan tilrettelægges eller om, hvad et tilbud kan indeholde. Men VISO kan ikke pege på et konkret tilbud.
VISO rådgiver ikke i forhold til juridiske spørgsmål.
VISO yder rådgivning og udredning om børn, unge og voksne, der har et handicap eller er socialt udsatte
-
Om Come Back
Om Come Back – en indsats mod skolefravær
Denne Beredskabsplan i forhold til elever, der udviser et bekymrende skolefravær, er et værktøj, der er udarbejdet i samarbejde mellem grundskolerne på Bornholm, Ungdommens Uddannelsesvejledning Bornholm og Det Gule Team i Bornholms Regionskommune. Beredskabsplanens formål er at skabe en bedre struktur i forhold til samarbejdet med og om elever med en bekymrende skolefravær, samt give et bedre overblik over handlemuligheder og samarbejdspartnere, når der skal laves en fælles indsats for at få barnet/den unge til igen at komme i skole.Udarbejdelsen af Beredskabsplanen er initieret af Undervisningsministeriets satspuljeprojekt Brug for Alla Unge, der også har bidraget med økonomisk støtte til projektet. Forud for udarbejdelsen af Beredskabsplanen er der gennemført fokusgruppeinterview med både børn og unge, forældre og skolerne – alle sammen med fokus på, at få et mere helhedsorienteret billede af, hvordan fraværet opleves blandt de forskellige interessenter og aktører. På baggrund af disse fokusgruppeinterview har der været nedsat arbejdsgrupper til beskrivelse af udfordringerne, som de kommer til udtryk, når der er tale om elever med et bekymrende skolefravær. Det har været et afgørende fokus for arbejdet med Beredskabsplanen at tage den enkelte lærers, den enkelte elevs og/eller den enkelte forældres bekymring alvorlig – og give nogle entydige og klare bud på, hvordan denne bekymring kan og bør håndteres.
Det er vores håb at Beredskabsplanen – der i daglig tale kaldes Come Back – kan skabe noget tryghed for den enkelte lærer, elev og forældre i forhold til handlingsmuligheder og indsatser, ligesom det er vores håb at Beredskabsplanen vil blive bredt implementeret i det bornholmske skolevæsen og ikke kun i de skoler, der har deltaget aktivt i udarbejdelsen heraf.
Der er nedsat en styregruppe til at følge Beredskabsplanens implementering og videreudvikling. Denne styregruppe følger Come Back til og med skoleåret 2017/2018, hvor Come Back ikke længere er en del af ministeriets Brug for Alle Unge projektindsats. Det er styregruppens forhåbning og forventning at Come Back vil være implementeret som en fast procedure i den bornholmske grundskole ved udgangen af skoleåret 2017/2018.
En stor tak rettes til de skoler og samarbejdspartnere, der i udviklingsfasen har bidraget konstruktivt og professionelt til udarbejdelsen af denne første version af Beredskabsplanen Come Back:
- Skoletilbudsrådgivere i det Gule Team
- Lærere og leder på Friskolen Østerlars
- Lærere og leder på Hans Rømer Skolen
- Lærere og leder på Paradisbakkeskolen
- Lærere og leder på Sydbornholms Privatskole
På styregruppens vegne
Gitte Hagelskjær Svart
Leder af UU Bornholm, Ungeporten