SAMMENHÆNGENDE PLAN FOR VEJLEDNINGSAKTIVITETER
Nedenfor ses en skematisk oversigt over uddannelsesforberedende aktiviteter i udskolingen.
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
-
Praktiske / musiske valgfag sammen med ungdomsuddannelserne (EUD aftale)
På et møde vedrørende aftalen Fra Folkeskole til Faglært med deltagelse af repræsentanter fra
Campus Bornholm, UU Bornholm og Center for Skole blev der nedsat en arbejdsgruppe, som fik til formål at udvikle undervisningsforløb til grundskolernes to obligatoriske praksisfaglige valgfag,
nemlig Madkundskab samt Håndværk og Design. De obligatoriske valgfag skal afvikles i samarbejde med Campus Bornholm og det bornholmske erhvervsliv.Forløbet i Håndværk og Design kan afvikles i forbindelse med eksamen i det praktiske valgfag og tager udgangspunkt i, at eleverne skal designudvikle og konstruere en stol. Som en del af forløbet besøger en faglærer fra Campus Bornholm det enkelte valgfagshold to undervisningsdage for at
undervise eleverne i, hvordan de tegner deres stole i et tegneprogram, som typisk benyttes på erhvervsuddannelserne. Derudover besøger eleverne Campus Bornholm én undervisningsdag, hvor
de konstruerer deres stol.Forløbet i Madkundskab er centreret omkring en innovationsrestaurant. Som en del af forløbet besøger en faglærer fra Campus Bornholm det enkelte valgfagshold to undervisningsdage for at
hjælpe eleverne med at udvikle en menu. Forløbet afsluttes med innovationsrestauranten på
Campus Bornholm, hvor eleverne skal lave mad til deres forældre, som er inviteret til at besøge
innovationsrestauranten.Forløbet i Håndværk og Design er afprøvet med et valgfagshold fra Hans Rømer Skole i skoleåret
2019/2020. Tilbagemeldingerne fra elever, folkeskolelærere og faglærere fra Campus Bornholm har været positive. Forløbet i Madkundskab skal afprøves med et valgfagshold fra Åvangsskolen, men det er pt. udsat på grund af COVID-19.Den oprindelige plan var, at de ovennævnte forløb skal udrulle til samtlige folkeskoler på Bornholm fra skoleåret 2021/2022, men det er usikkert, hvorvidt det stadigvæk er muligt, da COVID-19 har sat en stopper for en del af arbejdet med at udvikle forløbene. Derudover er samarbejdet med det bornholmske erhvervsliv stadigvæk under udvikling.
-
Samarbejde med fx virksomheder og uddannelsesinstitutioner og forløb i Den åbne skole
Aktiviteter i udskolingen, som er uddannelse og job-orienteret.
Der arrangeres virksomhedsbesøg løbende – både i offentlige og private virksomheder.
Samarbejde med Workcraft Region/Makers Island - undervisningsforløb i Håndværk og Design samt
Billedkunst som en del af valgfag.
Faget madkundskab samarbejder med Mad Med Oplevelser på Campus Bornholm (indtil videre
udelukkende Åvangsskolen).
Talent-Science i samarbejde med Campus Bornholm, hvor eleverne også besøger videregående
uddannelsesinstitutioner på Sjælland.
UDDANNELSESSAMARBEJDE BORNHOLM (USB)Uddannelsessamarbejde Bornholm er et drøfte- og koordinationsforum på tværs af folkeskole, ungdomsuddannelser, FGU og UU Bornholm.
Forummets opgaver er at inspirere til, udvikle og koordinere indsatser, der kan understøtte overgange fra folkeskolen (og grundskolen i det hele taget) til ungdomsuddannelse.
I forummet deltager ledelsesrepræsentanter fra Campus Bornholms ungdomsuddannelser,
Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole, FGU Bornholm, Folkeskolen samt UU Bornholm/Den Kommunale Ungeindsats.I samarbejdet etableres aftaler om undervisningsforløb og -indsatser på tværs. Der kan både være
tale om forløb, der understøtter talentudvikling, forløb, der understøtter udvikling af praksisfaglige kompetencer, forløb, der understøtter en højere grad af professionel brobygning på tværs af grundskole og ungdomsuddannelse, forløb, der giver indsigt i og afklaring af
ungdomsuddannelsesvalget samt forløb, der bygger bro til ungdomsuddannelserne.I forummet drøftes ligeledes temaer for dialogmøde(r) på tværs af grundskole og ungdomsuddannelse.
Forummet mødes fire gange årligt.
-
Uddannelse og job
I undervisningen i grundskolen indgår det obligatoriske emne uddannelse og job jf. Folkeskoleloven
§ 7. Undervisningen i uddannelse og job skal tilrettelægges i samarbejde med UU Bornholm.UDSYN I SKOLEN
Udsyn i Skolen vedrører primært arbejdet med det obligatoriske emne uddannelse og job samt
karrierelæringstanken i udskolingen og består af udskolingslærere fra samtlige folkeskole på
Bornholm samt repræsentanter fra Center for Skole og UU Bornholm.I skoleåret 2019/2020 godkendte skolelederne et udspil, der gjorde de udskolingslærere, som
deltager i Udsyn i Skolen, til tovholdere for uddannelse og job-undervisningen samt
karrierelæringstanken i udskolingen. På den måde fungerer Udsyn i Skolen som et forum, hvori udskolingslærerne udveksler idéer angående uddannelse og jobundervisningen samt karrierelæringstanken, som de efterfølgende deler med de andre udskolingslærere på deres
respektive skoler.Som en del af Udsyn i Skolen påbegyndte en projektmedarbejder fra Ungdomsskolen og en
repræsentant fra UU Bornholm i skoleåret 20/21 et projekt, hvor de indsamler allerede eksisterende
uddannelse og job-forløb i et katalog og samtidig kvalificerer arbejdet med karrierelæringstanken i
de enkelte forløb. Derudover er det projektets formål at etablere nye uddannelse og job-forløb
samt at udbrede samarbejdet mellem de bornholmske folkeskoler og det bornholmske erhvervsliv.Her henvises til punktet Udvikling af uddannelse- og jobaktiviteter i grundskolen i sidste del af
dokumentet
-
Elevplan
Der skal for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin udarbejdes en elevplan jf. Folkeskoleloven §13b.
For eleverne i børnehaveklassen til og med 8. klassetrin skal elevplanen indeholde individuelle mål og status for elevens læring samt en beskrivelse af, hvordan der skal følges op herpå.
Elevplanen skal for hver elev på 8. og 9. klassetrin indeholde oplysninger til brug for vurderingen af elevens uddannelsesparathed. Elevplanen skal indeholde oplysninger om:- Hvilken ungdomsuddannelse eleven påtænker at søge efter 9. eller 10. klasse.
- En vurdering af, om eleven har de nødvendige sociale og personlige forudsætninger for at
påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse efter 9. klasse. - Den besluttede indsats, der skal iværksættes for elever, der er vurderet ikke uddannelsesparat.
Elevplanen skal gøres tilgængelig for elevens forældre digitalt og opdateres mindst en gang hvert skoleår.
-
Uddannelsesplan
Ved udgangen af grundskolens 9. klasse skal hver elev have en plan for sin videre uddannelse
(uddannelsesplan). Elever, der vælger 10. klasse, skal ved udgangen af 10. klasse have revideret deres uddannelsesplan (bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år §2c og 2e)
-
Uddannelsesparathedsvurdering
Elever i grundskolen skal have en vurdering af, om de har de nødvendige faglige, sociale og
personlige forudsætninger for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Derudover
vurderes også elevens praksisfaglige forudsætninger.Vurderingsprocessen indledes i 8. klasse og omfatter på dette klassetrin alle elever. Vurderingen
gentages i 9. og 10. klasse for de elever, der i 8. klasse blev vurderet ikke-uddannelsesparat til en eller flere uddannelser, eller hvis en af forudsætningerne ændrer sig i væsentlig grad.Alle elever skal uddannelsesparathedsvurderes mindst én gang, med mindre eleven er fritaget efter en konkret faglig vurdering.
Uddannelsesparathedsvurderingen foretages i forhold til alle tre kategorier af ungdomsuddannelser:- erhvervsuddannelser
- 2-årig hf
- 3-årige gymnasiale uddannelser
Er en elev vurderet ikke-uddannelsesparat til en eller flere kategorier af ungdomsuddannelser, så
skal det afklares, hvilken ungdomsuddannelse eleven ønsker. Elevens uddannelsesønske danner baggrund for den målrettede skole- og vejledningsindsats, der skal støtte eleven i at blive parat til at
påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse.
-
Introduktionskurser
I 8. klasse skal eleverne deltage i introduktionskurser til ungdomsuddannelse jf. Folkeskoleloven §7a
og Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år Kapitel 2a.
Introduktionskurser i 8. klasse er vejlednings- og undervisningsforløb, der skal bidrage til, at den unge
bliver afklaret og motiveret for at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse. De obligatoriske
introduktionskurser har en samlet varighed på fem skoledage, samlet eller spredt over skoleåret.
Alle elever deltager i Skills Stafet, hvor de introduceres til erhvervsuddannelserne jf. afsnit herom.
Herudover deltager de i forløb på to forskellige ungdomsuddannelser. Eleverne tilkendegiver i
prioriteret rækkefølge, hvilke ungdomsuddannelser de ønsker introduktion til.
-
Brobygning
Brobygning er vejlednings- og undervisningsforløb i overgangen til ungdomsuddannelserne jf.
Folkeskoleloven §7a samt 19c og Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år. Kapitel 2a.Brobygning skal give hver elev bedre mulighed for og motivation til at vælge og
gennemføre en ungdomsuddannelse samt udvikle elevens faglige og personlige kompetencer.Brobygning på en ungdomsuddannelse skal afspejle undervisningen i de uddannelsesområder, der indgår i brobygningen og gøre eleven bekendt med uddannelsens praktiske og teoretiske
elementer samt et eller flere erhverv, som uddannelsen eller uddannelsesområdet retter sig mod.Brobygning i 9. klasse
Elever, som er vurderet ikke-uddannelsesparat, eller som har behov for afklaring af
uddannelsesvalg, kan tilbydes brobygning i 9. klasse.Brobygningen har en varighed af mindst to og højst ti dage.
Brobygning i 10. klasse
Elever i 10. klasse skal deltage i brobygning eller kombinationer af brobygning og ulønnet praktik
med et uddannelsesperspektiv. Den obligatoriske brobygning i 10. klasse skal samlet udgøre en uge og være afviklet inden den 1. marts i skoleåret. Eleverne tilbydes to ugers brobygning med
introduktion til to ungdomsuddannelser af hver en uges varighed.
Eud10
10. klasseskolen udbyder en erhvervsrettet 10. klasse (eud10), hvor eleverne deltager i brobygning til
erhvervsuddannelser i samlet seks uger i løbet af skoleåret.
Brobygning for modtageklassen
Modtageklassen tilbydes en særligt tilrettelagt introduktion til erhvervsuddannelserne med en samlet varighed af en uge.
Brobygning Plus
Elever, der går på Heldagsskolen, Kildebakken eller er integreret i grundskolen, og som af personlige og/eller sociale årsager ikke kan deltage i den ordinær brobygning, tilbydes en særligt tilrettelagt introduktion til erhvervsuddannelser i tre forløb á tre dage.
-
Erhvervspraktik
På Bornholm tilbydes alle grundskoler at tilkøbe et praktikmodul af UU Bornholm.
Modulet indeholder otte lektioners kollektiv vejledning i klassen med forberedelse og
efterbehandling af den fælles praktikuge i 8. klasse.Formålet med erhvervspraktikken er, at eleverne kan opleve og deltage i dagligdagen på en
arbejdsplads. Dette kan blandt andet være med til at styrke elevernes valg af uddannelse og
erhverv.Forud for praktikken arbejdes der med flere aktiviteter i klassen.
I de første fire lektioner arbejdes der med øvelser, som har til formål at få eleverne til at reflektere over deres interesser og værdier, der kan være vigtige for dem i deres fremtidige arbejdsliv.
Formålet er ligeledes at give eleverne kendskab til hvilke jobtyper, der passer til deres interesser. Eleverne arbejder blandt andet med ordkort, der beskriver noget værdifuldt for dem i deres fremtidige arbejdsliv. De bruger værktøjet ”mine jobforslag” fra ug.dk til at finde mulige jobtyper.Aktiviteterne kan være med til at spore eleven ind på en relevant praktikplads.
Eleverne undersøger efterfølgende muligheden for at etablere en praktikaftale med en virksomhed.
Praktikpladsen kan være på Bornholm eller andre steder i landet. UU-vejlederen står til rådighed og
hjælper eleverne, når der er behov for det. UU-vejlederen på den enkelte skole indtaster oplysningerne på elevernes praktiksedler i Uno Ung.
Hermed konfirmeres praktikaftalen mellem virksomhed og elev.Eleverne efterbehandler praktikugen ved i samarbejde med UU-vejlederen at forberede og holde en fremlæggelse om deres praktik. I fremlæggelsen fokuserer eleverne blandt andet på personlige, sociale og faglige erfaringer, som de gjorde sig i praktikken. Der er afsat fire lektioner til at efterbehandle praktikugen.
Både forberedelsen til og efterbehandlingen af praktikken tager udgangspunkt i
karrierelæringsteorien og principperne om at opdage, ordne, fokusere og forstå.Alle grundskoler på Bornholm har i skoleåret 2020/2021 tilkøbt praktikmodulet – en enkelt skole har
tilkøb modulet til både 8. og 9. klasse.Det er muligt at etablere praktikforløb fra 6. klasse og elever i 8. og 9. klasse har ret til minimum 1 uges praktik på hver årgang.
Særlige praktikaftaler
På Bornholm har nogle af virksomhederne ønsket at indgå en særlig aftale med UU Bornholm i forhold til, hvordan praktikken hos dem skal afvikles. Der er udarbejdet særlige procedurer for disse
virksomheder.
Det kan være alderskrav, planlagte uger eller andre retningslinjer, der gør, at virksomhederne ønsker
en bestemt procedure, hvor UU--vejlederen formidler kontakten mellem elev og virksomhed.
I starten af skoleåret uddeles procedurebeskrivelser og pjecer til elever og forældre for de enkelte
virksomheder, hvor der er indgået særlige aftaler for afholdelse af praktikken.
-
Individuelle praktikker ved UU Bornholm
Elever i 8.-10. klasse har mulighed for individuelle praktikker i op til sammenlagt 13 uger inden for et skoleår (inklusiv praktikugen i 8. klasse).
De individuelle praktikker aftales med den enkelte virksomhed, elev/forældre, skole og skolens UU-vejleder. Der udarbejdes en praktikseddel, og UU-vejlederen faciliterer praktikken.
Ofte er det uafklarede elever, der kan have glæde af ekstra praktikuger. Det kan ligeledes være
skoletrætte elever, der ønsker at komme i praktik. Praktikkerne kan medvirke til, at eleven genfinder motivation til skolearbejdet ved at få større indsigt i et givent erhverv, som han/hun interesserer sig for, blandt andet ved at eleven får øjnene op for, hvilke fag det kræver, at han/hun arbejder ekstra
med.
-
Vejledningsaktivitet
Vejledningsaktiviteter i 7.-10. klasse kan ses i vedlagte aktivitetsoversigt for hvert klassetrin.
Den kollektive vejledning i 7.-10. klasse har fokus på, at eleverne opdager og undersøger
uddannelses- og jobmuligheder, der gør dem i stand til at træffe et reflekteret valg af ungdomsuddannelse.Gruppevejledning og individuel vejledning er en del af den særlige skole- og vejledningsindsats, der
iværksættes for elever, som er vurderet ikke-uddannelsesparat til den ønskede uddannelse. Denne
indsats skal understøtte, at eleven kan blive vurderet uddannelsesparat ved udgangen af 9. klasse eller 10. klasse.Gruppevejledning er dertil en mulighed for de elever, der er vurderet uddannelsesparat, men er
uafklaret i deres uddannelsesvalg.
Kollektiv vejledning for alle
-
Særlig skole- og vejledningsindsats
Herunder individuel vejledning for elever, der er vurderet ikke-uddannelsesparat samt uafklarede uddannelsesparate elever. Herudover forældrevejledningsaktiviteter
-
Obligatorisk selvvalgt opgave (OSO)
Som en del af undervisningen i 10. klasse skal alle elever lave en obligatorisk selvvalgt opgave
(OSO).
Opgaven omhandler eleven og dennes overvejelser om valg af uddannelse/job.
Opgaven skal tage udgangspunkt i elevens uddannelsesplan og de vejledningsaktiviteter
(herunder brobygning og praktik), som eleven har deltaget i.
-
Skills stafet
Skills Stafetten er en konkurrence for 8. klasse, der skal introducere eleverne til de færdigheder, som
de skal bruge på en erhvervsuddannelse. Opgaverne er mange og meget forskellige, og det drejer sig om at kunne samarbejde og have hoved og hænder godt skruet godt på.Skills Stafetten starter i klassen, hvor der konkurreres om, hvem der er det dygtigste og hurtigste hold. Klassens vinderhold deltager på vegne af klassen i det lokale mesterskab, der afholdes på Campus Bornholm, hvor der skal findes en vinder for hele Bornholm. Hele klassen deltager i dagen på
-
Bornholms Uddannelsesmesse (BUM)
Uge 47 er en uge, hvor skolerne har fokus på uddannelse og job. Idéen er, at alle 7. - 10. klasser på
Bornholm arbejder koncentreret med uddannelse- og jobrelaterede emner i den uge.BUM er højdepunktet i uge 47, hvor uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv på en dag og samlet på én matrikel sammen kan præsentere eleverne i overbygning samt deres forældre og andre interesserede for alle de muligheder, der er for fremtiden.
BUM er en årlig tilbagevendende begivenhed, der knytter bånd mellem de unge og virksomheder,
skoler og uddannelsessteder – både lokalt og nationalt.
-
Forældresamarbejde
I løbet af et skoleår er UU-vejlederne i UU Bornholm jævnligt i kontakt med forældre til elever i udskolingen.
Det primære fokus for forældrekontakten er at informere om de vejledningsaktiviteter, som eleverne møder i udskolingen samt at inspirere forældrene til, hvordan de kan tale med deres unge om det at skulle vælge ungdomsuddannelse. UU-vejlederne deltager således i forældremøder og i nogle
tilfælde også skolehjemsamtaler.Derudover har UU-vejlederne et årshjul over, hvornår de sender information til forældre på de
kommunikationsplatforme, som skolerne benytter sig af.Som noget nyt er UU Bornholm ved at lave et forældreunivers på hjemmesiden ungbornholmr.dk,
der skal inddrage forældrene i det vejledningsarbejde, som UU-vejlederne forestår i udskolingen på de bornholmske grundskoler.
Hent den Sammenhængende plan for Vejledningsaktiviteter som pdf