SAMMENHÆNGENDE PLAN FOR VEJLEDNINGSAKTIVITETER
Nedenfor ses en skematisk oversigt over uddannelsesforberedende aktiviteter i udskolingen.
7. klasse
8. klasse
9. klasse
10. klasse
-
Samarbejde med fx virksomheder og uddannelsesinstitutioner og forløb i Den åbne skole
Aktiviteter i udskolingen, som er uddannelse og job-orienteret.
Der arrangeres virksomhedsbesøg løbende – både i offentlige og private virksomheder.
Samarbejde med Workcraft Region/Makers Island - undervisningsforløb i Håndværk og Design samt
Billedkunst som en del af valgfag.
Faget madkundskab samarbejder med Mad Med Oplevelser på Campus Bornholm (indtil videre
udelukkende Åvangsskolen).
Talent-Science i samarbejde med Campus Bornholm, hvor eleverne også besøger videregående
uddannelsesinstitutioner på Sjælland.
UDDANNELSESSAMARBEJDE BORNHOLM (USB)Uddannelsessamarbejde Bornholm er et drøfte- og koordinationsforum på tværs af folkeskole, ungdomsuddannelser, FGU og UU Bornholm.
Forummets opgaver er at inspirere til, udvikle og koordinere indsatser, der kan understøtte overgange fra folkeskolen (og grundskolen i det hele taget) til ungdomsuddannelse.
I forummet deltager ledelsesrepræsentanter fra Campus Bornholms ungdomsuddannelser,
Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole, FGU Bornholm, Folkeskolen samt UU Bornholm/Den Kommunale Ungeindsats.I samarbejdet etableres aftaler om undervisningsforløb og -indsatser på tværs. Der kan både være
tale om forløb, der understøtter talentudvikling, forløb, der understøtter udvikling af praksisfaglige kompetencer, forløb, der understøtter en højere grad af professionel brobygning på tværs af grundskole og ungdomsuddannelse, forløb, der giver indsigt i og afklaring af
ungdomsuddannelsesvalget samt forløb, der bygger bro til ungdomsuddannelserne.I forummet drøftes ligeledes temaer for dialogmøde(r) på tværs af grundskole og ungdomsuddannelse.
Forummet mødes fire gange årligt.
-
Meddelelsesbogen
F §13b, skal der for hver elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin udarbejdes en
meddelelsesbog. Meddelelsesbogen skal understøtte og kvalificere dialogen mellem skole og hjem og indeholde få, væsentlige fokuspunkter for den enkelte elevs faglige og alsidige udvikling.
Meddelelsesbogen bliver det formaliserede samarbejdsværktøj, hvor elev og forældre er i dialog med skole og uddannelsesvejledningen. Elevens drømme og uddannelsesovervejelser skal noteres fra 7. klasse og elever der deltager i indsatser skal beskrives i meddelelsesbogen jf.
Folkeskoleloven:- For elever i 7.-9. klasse skal meddelelsesbogen indeholde overvejelser om elevernes
uddannelse efter grundskolen og processen for at opnå de faglige krav, der eventuelt skal opfyldes i forbindelse med optagelse på en ungdomsuddannelse. - For elever i målgruppen skal meddelelsesbogen indeholde information om de indsatser og
den opfølgning, som skolen har iværksat for at afhjælpe udfordringerne.
UU-vejleder eller lærer noterer i skoleåret 2024-25 i Min Uddannelse under fanen
Meddelelsesbogen.Det notat der laves i Meddelelsesbogen til årgangskonferencerne ser ud som skemaet øverst.
- For elever i 7.-9. klasse skal meddelelsesbogen indeholde overvejelser om elevernes
-
Uddannelsesplan
Ved udgangen af grundskolens 9. klasse skal hver elev have en plan for sin videre uddannelse
(uddannelsesplan). Elever, der vælger 10. klasse, skal ved udgangen af 10. klasse have revideret deres uddannelsesplan (bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år §2c og 2e)
-
Individuelle praktikker ved UU Bornholm
Elever i 8.-10. klasse har mulighed for individuelle praktikker i op til sammenlagt 13 uger inden for et skoleår (inklusiv praktikugen i 8. klasse).
De individuelle praktikker aftales med den enkelte virksomhed, elev/forældre, skole og skolens UU-vejleder. Der udarbejdes en praktikseddel, og UU-vejlederen faciliterer praktikken.
Ofte er det uafklarede elever, der kan have glæde af ekstra praktikuger. Det kan ligeledes være skoletrætte elever, der ønsker at komme i praktik. Praktikkerne kan medvirke til, at eleven genfinder motivation til skolearbejdet ved at få større indsigt i et givent erhverv, som han/hun interesserer sig for, blandt andet ved at eleven får øjnene op for, hvilke fag det kræver, at han/hun arbejder ekstra med.
-
Vejledningsaktivitet
Vejledningsaktiviteter i 7.-10. klasse kan ses i vedlagte aktivitetsoversigter for hvert klassetrin.
Den kollektive vejledning i 7.-10. klasse har fokus på, at eleverne opdager og undersøger
uddannelses- og jobmuligheder, der gør dem i stand til at træffe et reflekteret valg af
ungdomsuddannelse. Alle oplæg i klasserne bygger på karrierelæringstilgangen.Gruppevejledning og individuel vejledning er en del af den særlige skole- og vejledningsindsats, der iværksættes for elever, som er identificeret til at have behov for indsatsen for at føle sig parat til den ønskede uddannelse ved udgangen af 9. klasse eller 10. klasse.
Gruppevejledning er ydermere en mulighed for de elever, der er uafklarede i deres
uddannelsesvalg.
Kollektiv vejledning for alle
-
Særlig skole- og vejledningsindsats
Uddannelsesparathedsvurderingen i 8., 9. og 10. klasse er afskaffet fra skoleåret 2024/2025.
Fremover skal eleverne ikke vurderes ud fra personlige og sociale forudsætninger, - udelukkende på baggrund af deres karaktergennemsnit. Vi, UU og Center for Børn og Læring vil fortsat arbejde med den gruppe af elever, der har brug for særlig støtte, vejledning og opmærksomhed i udskolingen, samt i overgangen til ungdomsuddannelse.»§ 6. Kommunalbestyrelsen sørger for, at der for elever i 8.-10. klasse, der har behov herfor,
tilrettelægges en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats, med henblik på at eleverne kan påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. For skoler, der er nævnt i § 4, stk. 1-3, hvor kommunalbestyrelsen forestår vejledningen, tilrettelægger kommunalbestyrelsen og skolens leder i samarbejde den særligt målrettede skole- og vejledningsindsats, jf. 1. pkt.Stk. 2. Kommunalbestyrelsen sørger for, at der i overgangen til en ungdomsuddannelse
tilrettelægges en særlig indsats for unge, som afslutter undervisningen i folkeskolens 9. eller 10. klasse, og som har en øget risiko for i umiddelbar forlængelse heraf ikke at påbegynde eller gennemføre en ungdomsuddannelse.«I 7. og 8. klasse afholdes vejledningssamtaler med alle elever på Bornholm. I 9. klasse afholdes der vejledningssamtaler med de elever, der vurderes at have brug for en særlig skole- og vejledningsindsats eller er uafklarede i forhold til uddannelse. Begrundelsen for
vejledningssamtalerne med alle i 7. og 8. klasse skal hentes b.la. i et ønske om at afstigmatisere eleverne. Derudover ønsker vi i UU at åbne vejledningen op og udbrede mulighederne efter Grundskolen for eleverne. Vi har fokus på juniormesterlære, ekstra praktikker, uddannelsesovervejelser og den unges kompetencer.På årlige skole- og vejledningskonferencer drøftes eleverne i 7.-9.klasse på baggrund af deres egne vurderinger i samtaleskemaet ”Klar til samtale” Se skema øverst).
Med udgangspunkt i elevens egne besvarelser afholdes elevsamtalen med lærer.
Herefter afholdes vejledningssamtaler med alle i elever i 7. og 8.klasse.
Der afholdes ligeledes skole- og vejledningskonference i 10. klasse, men det er besluttet ikke at bruge ”Klar til Samtale” i skoleåret 2024/25 på dette klassetrin
Kriterier til identificering af målgruppen der skal have en særlig skole- og vejledningsindsats
På to årlige Årgangskonferencer drøftes alle elever i 7. og 8. klasse ud fra nedenstående kriterier:
- Karaktergennemsnit
- Fravær
- Skolemotivation/Tilvær: (socialt og personligt)
I 9. og 10.klasse afholdes en årgangskonference i efteråret. Herefter sikrer UU Bornholm den videre Uddannelsesplan.
Proces på de enkelte klassetrin
På baggrund af identifikationen spottes elever med behov for en særlig målrettet skole- og
vejledningsindsats. Dette gøres ved nedenstående kadence:7.klasse
❖ Klar til Samtale introduceres til elevsamtalerne (forud for vejledningssamtalerne)
❖ Der afholdes vejledningssamtaler med alle elever i foråret
❖ Før sommerferien afholdes teammøde (mellem lærer og UU-vejleder) med særlig
opmærksomhed på de elever, der har behov for en særlig skole- og vejledningsindsats
❖ Skole- og vejledningsindsatsen noteres i meddelelsesbogen til eller efter mødet8.klasse
❖ Eleven udfylder Klar til Samtale forud for skole- og vejledningskonferencen
❖ Lærerne afholder elevsamtaler med udgangspunkt i Klar til Samtale
❖ Der afholdes skole- og vejledningskonference (okt./nov.), hvor indsatserne noteres i
meddelelsesbogen
❖ Der afholdes skole-hjem-samtaler (nov./dec.)
❖ Vejledningssamtalerne starter senest 10. januar. Vejledningsindsatsen noteres i
meddelelsesbogen. Der er vejledningssamtaler med alle elever.
❖ Senest 10. juni afholdes skole- og vejledningskonference, hvor indsatserne revideres9.klasse
❖ Vi arbejder fortsat med indsatserne
❖ Eleven udfylder Klar til Samtale forud for skole- og vejledningskonferencen
❖ Der afholdes skole- og vejledningskonference (okt./nov.), hvor indsatserne noteres i
meddelelsesbogen
❖ Der afholdes skole-hjem-samtaler (nov./dec.)
❖ Der afholdes samtaler med de elever, der er identificeret til at have et særligt skole- og
vejledningsbehov eller er uafklarede ift. uddannelse. Der noteres på ny i meddelelsesbogen
❖ For de elever der ikke har behov for en særlig skole- og vejledningsindsats, skal
uddannelsesperspektivet fortsat nedskrives i meddelelsesbogen. Dette gøres til skole- og
vejledningskonferencen i okt./nov.
❖ Der afholdes ikke skole- og vejledningskonference i foråret.
❖ UU-vejleder sikrer at alle afgangseleverne har en uddannelsesplan10. klasse
❖ Der afholdes samtaler med alle elever i 10.klasse. Uddannelsesplanen anvendes som
værktøj i den løbende vejledning af eleven om elevens fremtidige uddannelsesvalg.
❖ Der afholdes skole- og vejledningskonference (okt./nov.)
❖ Der afholdes skole-hjem-samtaler (nov./dec.)
❖ Der afholdes ikke skole- og vejledningskonference i foråret.
❖ UU-vejleder sikrer at alle afgangseleverne har en uddannelsesplan
-
Introduktionskurser
I 8. klasse skal eleverne deltage i introduktionskurser til ungdomsuddannelse jf. Folkeskoleloven §7a og Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år Kapitel 2a.
Introduktionskurser i 8. klasse er vejlednings- og undervisningsforløb, der skal bidrage til, at den unge bliver afklaret og motiveret for at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse. De obligatoriske introduktionskurser har en samlet varighed på fem skoledage, samlet eller spredt over skoleåret.
Alle elever deltager i Skills Stafet, hvor de introduceres til erhvervsuddannelserne jf. afsnit herom. Herudover deltager de i forløb på to forskellige ungdomsuddannelser. Eleverne tilkendegiver iprioriteret rækkefølge, hvilke ungdomsuddannelser de ønsker introduktion til.
-
Brobygning
Brobygning er vejlednings- og undervisningsforløb i overgangen til ungdomsuddannelserne jf. Folkeskoleloven §7a samt 19c og Bekendtgørelse af lov om kommunal indsats for unge under 25 år Kapitel 2a.Brobygning skal give hver elev bedre mulighed for og motivation til at vælge og gennemføre en ungdomsuddannelse samt udvikle elevens faglige og personlige kompetencer.
Brobygning på en ungdomsuddannelse skal afspejle undervisningen i de uddannelsesområder, der indgår i brobygningen og gøre eleven bekendt med uddannelsens praktiske og teoretiske elementer samt et eller flere erhverv, som uddannelsen eller uddannelsesområdet retter sig mod.
Brobygning i 9. klasse
Elever, som er vurderet ikke-uddannelsesparat, eller som har behov for afklaring af
uddannelsesvalg, kan tilbydes brobygning i 9. klasse. Brobygningen har en varighed af mindst to og højst ti dage.Brobygning i 10. klasse
Elever i 10. klasse skal deltage i brobygning eller kombinationer af brobygning og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv. Den obligatoriske brobygning i 10. klasse skal samlet udgøre en uge og være afviklet inden den 1. marts i skoleåret. Eleverne tilbydes to ugers brobygning med introduktion til to ungdomsuddannelser af hver en uges varighed.
Brobygning for modtageklassen
Modtageklassen tilbydes en særligt tilrettelagt introduktion til erhvervsuddannelserne med en samlet varighed af en uge.
Brobygning Plus
Elever, der går på Heldagsskolen, Kildebakken eller er integreret i grundskolen, og som af
personlige og/eller sociale årsager ikke kan deltage i den ordinær brobygning, tilbydes en særligt tilrettelagt introduktion til erhvervsuddannelser i tre forløb á tre dage.
-
Mysteriet om uddannelsessystemet
Som noget nyt har vi indført et kollektivt oplæg i 7. klasse. Det bygger på escape-room tanken, hvor eleverne i et samarbejde skal ”løse et mysterie” eller finde løsninger i fællesskab.
Oplægget er en introduktion til uddannelsessystemet. Eleverne stifter bekendtskab med
erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser og hvad der kendetegner disse uddannelser.Eleverne arbejder i grupper i fysiske stationer, hvor de stilles en opgave med relation til de enkelte uddannelsestyper. Eleverne følger b.la. personen Kim, der er usikker på sit uddannelsesvalg.
-
Skills stafet
Skills Stafetten er en konkurrence for 8. klasse, der skal introducere eleverne til de færdigheder, som de skal bruge på en erhvervsuddannelse. Opgaverne er mange og meget forskellige, og det drejer sig om at kunne samarbejde og have hoved og hænder godt skruet godt på.
Skills Stafetten starter på Campus Bornholm, hvor eleverne afprøver aktiviteter på flere
erhvervsuddannelser. Til slut dyster udvalgte elever til at dyste med andre 8.klasser på Bornholm i de færdigheder, der er brug for, når man tager en erhvervsuddannelse. Klassens vinderhold deltager på vegne af klassen i det landsdækkende mesterskab. Hele klassen deltager i dagen på Campus Bornholm, hvor de introduceres til erhvervsuddannelserne. Dette er den ene af de fem dage 8. klasse er på introduktionskursus.Skills Stafetten afvikles af Campus Bornholm og Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole.
I 2026 og fremover hvert andet år, tilbydes alle 8.klasser på Bornholm at deltage i skills. SMV (små og mellemstore virksomheder) giver midler til bustransporten.
-
Obligatorisk selvvalgt opgave (OSO)
Som en del af undervisningen i 10. klasse skal alle elever lave en obligatorisk selvvalgt opgave (OSO).
Opgaven omhandler eleven og dennes overvejelser om valg af uddannelse/job. Opgaven skal tage udgangspunkt i elevens uddannelsesplan og de vejledningsaktiviteter (herunder brobygning og praktik), som eleven har deltaget i. UU Bornholm stiller sig til rådighed for eleverne i arbejdet med OSO.
-
Erhvervspraktik
På Bornholm har alle grundskoler tilkøbt praktikmodul hos UU Bornholm.
Modulet indebærer otte lektioners kollektiv vejledning i klassen med forberedelse og
efterbehandling af den fælles praktikuge i 8. klasse.Formålet med erhvervspraktikken er, at eleverne kan opleve og deltage i dagligdagen på en
arbejdsplads. Dette kan blandt andet være med til at styrke elevernes valg af uddannelse og
erhverv.Forud for praktikken arbejdes der med flere aktiviteter i klassen.
I de første fire lektioner arbejdes der med øvelser, som har til formål at få eleverne til at reflektere over deres interesser og værdier, der kan være vigtige for dem i deres fremtidige arbejdsliv. Formålet er ligeledes at give eleverne kendskab til hvilke jobtyper, der passer til deres interesser. Eleverne arbejder blandt andet med ordkort, der beskriver noget værdifuldt for dem i deres fremtidige arbejdsliv. De bruger værktøjet ”mine jobforslag” fra ug.dk til at finde mulige jobtyper.
Aktiviteterne kan være med til at spore eleven ind på en relevant praktikplads.
Eleverne undersøger efterfølgende muligheden for at etablere en praktikaftale med en
virksomhed. Praktikpladsen kan være på Bornholm eller andre steder i landet. UU-vejlederen står til rådighed og hjælper eleverne, når der er behov for det.UU-vejlederen på den enkelte skole indtaster oplysningerne på elevernes praktiksedler i Uno Ung. Hermed konfirmeres praktikaftalen mellem virksomhed og elev.
Eleverne efterbehandler praktikugen ved i samarbejde med UU-vejlederen at forberede og holde en fremlæggelse om deres praktik. I fremlæggelsen fokuserer eleverne blandt andet på personlige, sociale og faglige erfaringer, som de gjorde sig i praktikken. Der er afsat fire lektioner til at efterbehandle praktikugen.
Både forberedelsen til og efterbehandlingen af praktikken tager udgangspunkt i
karrierelæringsteorien og principperne om at opdage, ordne, fokusere og forstå.Alle grundskoler på Bornholm har fra skoleåret 2021/2022 og frem til nu tilkøbt praktikmodulet for 8.klasse – en enkelt skole har tilkøb modulet til både 7. og 8. klasse.
Det er muligt at etablere praktikforløb fra 6. klasse og elever i 8. og 9. klasse har ret til minimum en uges praktik på hver årgang.Særlige praktikaftaler
På Bornholm har nogle af virksomhederne ønsket at indgå en særlig aftale med UU Bornholm i forhold til, hvordan praktikken hos dem skal afvikles. Der er udarbejdet særlige procedurer for disse virksomheder.
Det kan være alderskrav, planlagte uger eller andre retningslinjer, der gør, at virksomhederne ønsker en bestemt procedure, hvor UU--vejlederen formidler kontakten mellem elev og virksomhed.
I starten af skoleåret uddeles procedurebeskrivelser og pjecer til elever og forældre for de enkelte virksomheder, hvor der er indgået særlige aftaler for afholdelse af praktikken (bilag)
-
Bornholms Uddannelsesmesse (BUM)
Uge 47 er en uge, hvor skolerne har fokus på uddannelse og job. Idéen er, at alle 7. - 10. klasser på Bornholm arbejder koncentreret med uddannelse- og jobrelaterede emner i den uge.
BUM er højdepunktet i uge 47, hvor uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv på en dag og samlet på én matrikel sammen kan præsentere eleverne i overbygning samt deres forældre og andre interesserede for alle de muligheder, der er for fremtiden.
BUM er en årlig tilbagevendende begivenhed, der knytter bånd mellem de unge og virksomheder, skoler og uddannelsessteder – både lokalt og nationalt.
-
Forældresamarbejde
I løbet af et skoleår er UU-vejlederne i UU Bornholm jævnligt i kontakt med forældre til elever i udskolingen.
Det primære fokus for forældrekontakten er at informere om de vejledningsaktiviteter, som
eleverne møder i udskolingen samt at inspirere forældrene til, hvordan de kan tale med deres unge om det at skulle vælge ungdomsuddannelse. UU-vejlederne deltager således i forældremøder og ved behov også i skolehjemsamtaler.Derudover informerer vejlederne i UU Bornholm løbende forældrene om de vejledningsaktiviteter, vi arbejder med i klasserne. Vi sender meddelelser til forældre på de kommunikationsplatforme, som skolerne benytter sig af.
På hjemmesiden ungbornholmr.dk er der et forældreunivers, der kan inddrage forældrene i det vejledningsarbejde, som UU-vejlederne forestår i udskolingen på de bornholmske grundskoler.
-
Den Sammenhængende Ungeindsats
En ung mellem 15 og 29 år, er omfattet af den Kommunale Ungeindsats, - på Bornholm Den Sammenhængende Ungeindsats (SUI). Formålet med SUI er, at man som ung oplever at have én samlet indgang til kommunen. Kommunen har ansvaret for at koordinere de nødvendige indsatser der sikrer, at den unge kommer godt videre i uddannelse eller beskæftigelse, efter at have afsluttet grundskolen. Eleven kan også gå i Grundskolen, men have behov for denne koordinerende indsats.
ÉN INDGANG - ÉN UDDANNELSESPLAN - ÉN KONTAKTPERSON
Hvis en medarbejder i kommunen eller på en privatskole spotter en ung, der er i fare for ikke at kunne komme videre i uddannelse/skole eller job, udfyldes et OBS-skema. OBS-skemaet drøftes i Det Koordinerende Ungeudvalg, hvor repræsentanter fra Center for Børn og Læring, Center for Familie og Voksenindsatser, Center for Job, Unge, Uddannelse og Digitalisering deltager hver 14. dag.Hvis det vurderes at der er behov for det, så tildeles den unge en kontaktperson, - på Bornholm kaldes denne en Ungeguide og/eller en Ungeforce. En fra Ungeforcen udpeges som Ungeguide. Som udgangspunkt er det den med den tætteste
relation til den unge. Støtten beholder den unge frem til, at denne er godt i gang med uddannelse eller har beskæftigelse med fast tilknytning til arbejdsmarkedet. Ungeguiden hjælper med at koordinere kontakten mellem kommune og ung og komme godt i gang med en ungdomsuddannelse eller et forberedende tilbud.I det professionelle samarbejde i Ungeforcen sikres den unge den bedst mulige vej til Uddannelse og Job. I ungeforcen sidder repræsentanter fra de tre centre, der er omkring den unge. I samarbejdet udveksles indsatser som kan tilbydes til den unge. Ungeforcen kan ligeledes afdække den unges ressourcer, tilbyde opkvalificering til en given uddannelse m.m.
Hent den Sammenhængende plan for Vejledningsaktiviteter som pdf